Kennelhoest

Uitlaatveldjes, populaire wandelplaatsen, kennels, pensions of gewoon op straat. Besmettelijke hondenhoest is overal.Toch is niet iedere hondeneigenaar zich daarvan bewust…

Wat is besmettelijke hondenhoest?

Besmettelijke hondenhoest (de nieuwe naam voor kennelhoest) is een zeer besmettelijke infectie van de voorste luchtwegen van de hond. Besmettelijke hondenhoest wordt veroorzaakt door een combinatie van factoren. Naast virussen en bacteriën spelen ook stress, hygiëne en huisvesting een rol. De belangrijkste verwekkers zijn de bactier Bordetella bronchiseptica (Bd) en het Para-influenzavirus (Pi)

Wat zijn de symptomen van besmettelijke hondenhoest?

Besmettelijke hondenhoest uit zich door een droge, harde hoest. Ook kunnen lange hoestbuien voorkomen die gepaard gaan met kokhalzen of braken. Het hoesten kan soms wekenlang aanhouden met als risico dat het chronisch wordt of dat longontsteking als complicatie kan optreden. Vooral pups of oudere en zwakke dieren hebben hier een grotere kans op.

Hoe krijgt een hond besmettelijke hondenhoest?

Besmettelijke hondenhoest wordt overgedragen via de lucht of door rechtstreeks (snuffel)contact. Een hoestende hond met besmettelijke hondenhoest sprayt als het ware de infectie rond. Alle plaatsen waar honden samenkomen – uitlaatveldjes, wandelplaatsen, hondenscholen, pensions, hondenshows en trimsalons- leveren een gevaar op voor een hond. Pups en bepaalde rassen hebben een verhoogd risico op het krijgen van besmettelijke hondenhoest. Wij vertellen u hier graag meer over.

Hoe besmettelijke hondenhoest behandelen?

Als behandeling direct bij de eerste verschijnselen wordt gestart, is er een grote kans op snel herstel.Als er echter te lang wordt gewacht met behandelen kan de hoest chronisch worden of zich zelfs ontwikkelen tot bronchitis/longontsteking.

Hoe besmettelijke hondenhoest voorkomen?

Om uw hond zo goed mogelijk te beschermen tegen besmettelijke hondenhoest, zijn er goede vaccins beschikbaar. Hoewel vaccinatie geen 100% bescherming geeft, zorgt vaccinatie er in ieder geval voor dat de infectie minder ernstig verloopt. Daarnaast zal in de meeste gevallen de infectie voorkomen kunnen worden.

Heeft u vragen? Onze dierenartsen informeren u graag over het vaccineren voor de besmettelijke hondenhoest (kennelhoest)